
Perspektywa CELU
Jaki jest nasz cel? Otóż chcemy bezproblemowo przemieścić się z miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy w inne – wskazane przez nas – przy zachowaniu kilku założeń, np.: poruszamy się określonym typem drogi (np. pieszo, a więc z pominięciem tras szybkiego ruchu i miejscami w których przejść można tylko pieszo, rowerem szosowym (czyli jedziemy tylko szybkimi szosami), motocyklem – szybko, motocyklem – krajoznawczo (drogi 2 lub 3 kategorii, mniejsze miejscowości), opcjonalnie chcemy dodać punkty pośrednie – np. atrakcje turystyczne, czy restauracje.
Nie będzie to tutorial obsługi programów; niniejszy blog dedykuję raczej specjalistą, a osoby mniej zaznajomione z technologią z powodzeniem znajdą opisy „krop po kroku” na innych stronach, moim celem jest przedstawienie możliwości oraz zachęcenie do samodzielnego testowania i odkrywania.
Google Maps
Zaczynamy od sztandarowego produkty, który zna każdy posiadacz Androida, jednak już nie każdy wie, że aplikacja tam ma wiele funkcji o istnieniu których sam dowiaduje się w miarę korzystania z niej.
Zalety:
-
Od roku w Google Maps mamy możliwość dodawana punktów pośrednich, a co za tym idzie bezpośredniego wpływania na przebieg wytyczonej trasy i dodawania miejsc, które chcemy odwiedzić. Jak dodać punkty pośrednie w nawigacji Google przeczytamy tutaj.
-
Również od niedawna nawigacja od Google umożliwia nam pobranie obszarów offline (a także wskazówek głosowych), a co za tym idzie może działać bez połączenia z Internetem. Użytkownik sam wybiera wielkość obszaru do pobrania, Google sugeruje też miejsca, które warto pobrać (np. okolice domu). Aplikacja sama sugeruje aktualizację pobranych wcześniej obszarów w przypadku ich zmian, a po kilku tygodniach nieaktualny obszar wygasa. Opcja bardzo użyteczna w terenie lub za granicą gdzie nie mamy połączenia z Internetem. Funkcje w działaniu obejrzymy tutaj.
-
Możemy wysłać miejsce, do którego chcemy jechać z komputera na telefon. Tzn. w domu na mapach Google wskazujemy kilka ciekawych miejsc, a w terenie nawigujemy do nich. Działanie tutaj.
- Mamy również możliwość tworzenia map na komputerze i korzystania z nich w aplikacji.
To bardzo potężna możliwość, możemy dodawać swoje punkty wraz z dowolnymi opisami, ikonami, trasami dojazdu, a następnie to wszystko eksportować do plików KML (a dalej GPX). Polecam zapoznać się z tą funkcją. -
Możemy udostępnić swoją lokalizację innym osobą (coś dla denerwujących się o nas kobiet/matek/dzieci).Funkcja ta w mojej opinii nie działa najlepiej i są zdecydowanie lepsze aplikacje do tego celu, jednak tutaj dostajemy sprawne narzędzie w jednej paczce z podstawowa aplikacją do nawigacji. Nie musimy uruchamiać kolejnych programów, co przekłada się na mniejsze zużycie energii telefonu.
-
Informacje o korkach i automatyczną zmianę wytyczonej trasy jeśli na drodze pojawią się korki
- Mamy możliwość wyszukiwania ciekawych miejsc, sklepów w pobliżu z uwzględnieniem ich godzin otwarcia, stacji benzynowych, atrakcji turystycznych itp.
Baza miejsc – w mojej opinii – wbrew pozorom nie jest najlepsza, szczególnie w mniejszych miejscowościach, ale to nic, nie długo opisze aplikację z naprawdę bardzo dobra bazą POI, ich wzajemne połączenie daje oczekiwany efekt. - Możliwość pracy w trybach nawigacji: samochodowej, pieszej, dla rowerzystów oraz z użyciem komunikacji publicznej. Komunikacja publiczna to bardzo użyteczna metoda wyszukiwania połączeń w niektórych miastach, jednak baza Google nie jest jeszcze kompletna, widać jednak, że trwają intensywne prace nad jej rozbudową.
- Standardowych funkcji jak obrót mapy zgodnie z pokonywaną drogą, lub względem północy nie będę wymieniał…
Wady:
-
Brak informacji o ograniczeniach prędkości i fotoradarach, kontrolach policyjnych itp. Jest jednak rada jak to obejść. Radą jest Rysiek.
Pobieramy tą aplikację i otrzymujemy niewielką, pływająca ikonkę (a’la znany każdemu dymek z Facebook Messengera), w którym znajdziemy informacje o obowiązującej na danym odcinku prędkości, otrzymamy powiadomienia o kontrolach policyjnych i podobnie jak w Janosiku będziemy mogli zgłosić utrudnienia w ruchu lub patrol policji. -
Mapa rysowana jest na telefonie za pomocą specjalistycznych algorytmów, dzięki temu program zużywa znacznie mniej transferu (przesyłane są tylko dane „jak narysować mapę”, a nie zdjęcia (bitmapy) danego obszaru, jednak na słabszych telefonach może to zaowocować „przycinaniem się” programu).
-
Jesteśmy skazaniu na urządzenie z androidem, zdecydowanie wygodniejsza jest dedykowana nawigacja umieszczona gdzieś w widocznym miejscu
-
Nie mamy łatwej możliwości pełnego zaplanowania trasy na komputerze i przesłania do urządzenia.
- W trybie nawigacji pieszej obrót mapy odbywa się wyłącznie na wskazaniu kompasu, nie jest naliczana poprawka np. za pomocą filtru Kalmana . Aplikacja nie bierze też poprawki na aktualny ruch (mogłaby na tej podstawie weryfikowac wskazanie kompasu). W efekcie, przy rozkalibrowanym kompasie strzałka prezentująca kierunek naszego poruszania się może wskazywać ciągle inny kierunek niż faktyczny kierunek ruchu. W mojej ocenie to duży błąd i warto by dać użytkownikowi możliwość wyłączenia kompasu (lub zwiększenie inteligencji obrotu mapy) jak ma to miejsce w innych aplikacjach.
Nie ma nic bardziej denerwującego niż błędny skręt w prawo zamiast w lewo ponieważ mapa „była źle obrócona”. Dlatego ja nie lubię używać Google Maps w nawigacji pieszej, wolę inne aplikacje.
Podczas nawigacji w trybie samochodowym nie mamy tego problemu ponieważ kierunek ruchu jest ustalany na podstawie przebywanej drogi (a nie kompasu wbudowano w telefon).
Filtr Kalmana
algorytm rekurencyjnego wyznaczania minimalno-wariancyjnej estymaty wektora stanu modelu liniowego dyskretnego układu dynamicznego na podstawie pomiarów wyjścia oraz wejścia tego układu.

OSM
Zalety:
- Bardzo dokładne mapy
- Wyraźnie zaznaczone drogi gruntowe, przejścia piesze, a nawet dukty leśne. Na OSM bezproblemowo ocenimy, która droga jest asfaltowa, a która gruntowa. Baza dróg jest imponująca i można powiedzieć, że najdokładniejsza.
(Na marginesie: dokładniejsze są tylko skany starych map papierowych i orto-fotomapy dostępne na Geoportalu). - Oprócz mapy otrzymujemy rozbudowana bazę punktów dodatkowych, np. sklepów, stacji benzynowych czy atrakcji turystycznych, istnieje możliwość prezentacji tych punktów bezpośrednio na mapie. Dzięki temu nie mamy problemów ze zlokalizowaniem sklepów w okolicy i bezproblemowa nawigacją do nich.
- Bardzo rozbudowane możliwości personalizacji i dostosowania wyglądu mapy.
- Możliwość rejestracji przebytej drogi. Dzięki temu podczas nawigacji pieszej dokładnie widzimy gdzie byliśmy, czyli nie dublujemy przebytej drogi, opcja rejestracji śladu jest rozbudowana, możemy eksportować przebytą trasę do plików GPX i KML, a także przeglądać statystyki, w tym zestawienia prędkość/wysokość, prędkość/czas i wiele innych znanych z programów do analizy treningów biegowych i kolarskich.
- Bardzo dobry algorytm korekcji kierunku poruszania się, w tym możliwość konfiguracji czy podstawą określenie kierunku ma być kompas, czy analiza przebytej drogi, istnieje możliwość korekty wskazań kompasu filtrem Kalmana.
Zasadniczo: świetnie to działa i w terenie spisuje się znakomicie (a przynajmniej najlepiej ze wszystkich aplikacji). - Możliwość wytyczania drogi w wielu trybach, tj. pieszo, rower, auto, z pominięciem niektórych dróg, itp.
- Bardzo dobre wskazówki głosowe wraz z możliwością odczytu nazw ulic i informacjami o punktach dodatkowych, takich jak przejścia dla pieszych i sygnalizacje świetlne.
- Atrakcyjna i czytelna szata graficzna.
- Relatywnie niewielkie (choć i tak spore) zużycie prądu, niemniej w mojej ocenie telefon podczas korzystania z OSM „grzeje się najmniej” (co świadczy o ograniczonym apetycie aplikacji na zasoby procesora).
- System pluginów rozszerzający możliwości programu.
- Możliwośc pełnego działania offline, wraz z wytyczaniem trasy pieszej.
- Bardzo praktyczna możliwość dodawania znaczników symbolizujących miejsca, które chcemy odwiedzić, a także dodawanie „ulubionych”, czyli bardziej trwałych miejsc, typu nasza kwatera, czy parking.
- Możliwość dodawania punktów pośrednich podczas wytyczania trasy.
Podczas nawigacji pieszej polecam oznaczyć znacznikami miejsca, które chcemy odwiedzić, rozpocząć rejestrację śladu i nawigować samodzielnie bez wytyczania trasy, aplikacja precyzyjnie pokazuje w którym kierunku podążamy (sugeruję zorientować mapę na północ i wyłączyć opcję obrotu zgodnie z kierunkiem przemieszczania się, dzięki temu nie zgubimy „intuicyjnej orientacji w terenie”). Dzięki rejestracji śladu widzimy pokonaną trasę, a dzięki wyłączeniu nawigacji otrzymujemy większą dowolność wyboru trasy, a przede wszystkim mniejsze zużycie akumulatora smart-fona.
Poza tym :
- Nie znajduję wielu wad tej aplikacji. Spośród dostępnych systemów do nawigacji pieszej i rowerowej, ta sprawuje się najlepiej.
- Wśród nawigacji dla samochodów plasuje ją w środku stawki (za Google Maps).
- Do nawigacji rowerowej jej wysoko klasyfikowanym konkurentem jest Locus Map.
- Wśród nawigacji dla motocyklistów plasuje ją na drugim lub pierwszym miejscu.
Jeśli interesuje nas szczegółowa mapa i jazda bocznymi drogami – aplikacja OSM to zdecydowany numer jeden.
Jeśli interesuje nas nawigacja głównymi drogami z ostrzeżeniem o aktualnych warunkach ruchu na drogach raczej stawiałbym na Google Maps.

Wkrótce artykuły o kolejnych aplikacjach i możliwościach. Zachęcam do zaglądania na bloga. 🙂
Dzięki, bardzo dobry artykuł!